Pengalaman

Tidak peduli?…Maut menanti!

Assalamualaikum…

Pernah dengar tagline ni?…mlm tadi tertengok iklan kempen hapuskan denggi ni…menarik! dan ia sepatutnya memberi kesedaran kpd semua rakyat malaysia…sbb rasenye xramai yg sedar akan kepentingan menjaga kebersihan dan mengelakkan pembiakan nyamuk di rumah masing2…ramai dah menjadi korban denggi…dan xnak lah tambah statistik tu lagi…

Pengalaman mase duk asrama dulu, mmg menyampah tol bile ade sembur fogging waktu nak dekat2 maghrib…kadang2 ngah mandi kat bilik air, kelam kabut kene keluar gak sbb takut lemas kene asap fogging tu…pastu terpakse la bersidai kat tepi longkang digigit nyamuk nak tunggu asap tu hilang, kadang2 sempat gak bergosip hee…bile masuk bilik jer, frust sekejap sbb baju, tudung, tuala, selimut & cadar semua bau asap fogging…argghh tensen2! Skrg ni pun, kat kawasan perumahan aku kadang2 diorg sembur gak bile ade kes denggi…tu lah, dulu xsedar kepentingan semburan tu…bile dah tua, baru ler sedar semua tu utk kesenangan & kesihatan kite gak…

Mcm aku sendiri baru2 ni, bile tgk kolah air kat umah dah start jadi tpt nyamuk bertelor, aku rase risau sgt…aku pun mengerah adik aku (kakak diktator aku ni..hee) cari racun jentik-jentik kat farmasi…alhamdulillah, lepas dah bersihkan dan letak racun tu, jentik2 pun hilang…senang jer nak buat, cepat & murah pulak tu…hati pun rasa lega sgt!…so, aku menyeru semua kawan2 utk lebih prihatin lepas ni…jgn kerana sikap tidak peduli kita menyebabkan org lain menderita…luangkan sedikit masa utk jenguk2 dan bersih2kan ape yg patut ye!

At least blog aku ni ade gak la iklan khidmat masyarakat…hee..xde lah jd blog syok sendiri namenye…so, kawan2 ‘tiada aedes, tiada denggi’…sama2 lah kite hapuskan nyamuk walau dimana kite berada!..

Ni lah racun nyamuk yg aku gune tu…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s