Keluarga · Peristiwa/ Acara

Raye datang lagi!!!

Assalamualaikum…

Salam lebaran buat semua…kami sekeluarga menyambut Aidilfitri kali ni sama mcm tahun2 lepas jugak…cume bezanya tahun ni byk fikir pasal ‘benda lain’…hee…debaran kian terasa…tik tok tik tok…sambil menghitung hari…

Sehari sebelum raye, kami adik beradik ‘berperang’ sakan kat dapor menyiapkan ‘punjongan’…punjongan ni adalah tradisi org jawa…tradisi bersedekah makanan untuk diberikan kepada jiran-jiran dan saudara-mara…menu makanan tu selalunye ketupat/ nasi himpit, kuah kacang, rendang, tumis sayur atau apa2 saja makanan lain yg sewaktu dengan nya…

Kami sepakat utk sediakan nasi himpit mini, kuah kacang, tumis sayur campur dan buah melaka…Alhamdulillah segala-galanya berjalan lancar dan menu yg disediakan jugak menjadi…sedap!..hee

Pagi raye pulak sebok masak nasi ayam sbg menu utama…perghhhh berbaloi-baloi…mmg best!…semua tetamu makan bertambah…hee…suke2 suke2!…Hari raye pertama agak kelam kabut sket sbb xmenang tangan nak layan tetamu yg bertandang ke rumah…tp seronok!..dah lame xrase suasana meriah mcm tu…nak snap gmbr pun xsempat…terima kasih kpd yg sudi dtg ke rumah, dan maaf byk2 kalau ade yg kurang!

Mcm tahun2 lepas jugak, lokasi pertama yg dituju adalah kubur arwah mak…pastu baru menuju ke rumah saudara-mara…petang tu balik beraya jer kami adik beradik ‘collapse’ dpn tv…aktiviti gerak gempur mengemas dan memasak 2-3 hari sblm raye sgt2 meletihkan kami…zzzzzzzzzz

Selamat Hari Raya semua!!!

Nasi himpit mini…senang nak makan!

Kuah kacang sedang dalam proses…

Tumis campur ala banting…hee

Buah melaka…penat kami ‘menggentel’ tau…

Taraa!…nasi ayam special 2010…

Menu siap dihidangkan utk tetamu yg bertandang…

 

 

3 thoughts on “Raye datang lagi!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s